Andrej
Funk
ISAAC
PUENTE
Život
a dílo anarchistického humanisty a lékaře
Brožura
Svobodný komunismus od Isaaca Puenteho je z roku 1932, v průběhu 30. tet nabyla
mezi španělskými anarchosyndikalisty velké popularity a stala se podkladem
jednání o zásadách libertinského (=bezstátního, svobodného) komunismu jako
hlavního prostředku sociální revoluce na cestě k anarchistické společnosti na
IV. kongresu CNT v květnu 1836 v Zaragoze. Výsledky kongresu byly pak pomůckou
pro kolektivizační snahy a pokusy o libertinský komunismus ze strany CNT v
průběhu revoluce a občanské války v letech 1936-39.
Práce je to
tedy poměrně stará a svým rozsahem a zaměřením už neodpovídající potřebám
pracujících na jejich cestě k sociální a politické emancipaci. Protože však
konkrétní pokusy o tzv. konstruktivní sociální anarchismus v praxi za Španělské
revoluce byly a dosud jsou jednou z největších a nejvýznamnějších akcí v boji
za osvobození a emancipaci pracujících, je třeba znát i teoretické pozadí
tohoto pokusu, aby se tak daly lépe chápat pozitivní i negativní zkušenosti
této revoluce a vyhodnocovat je jako poučení do budoucnosti. Bez poznání
historie se složitě chápe podstata dneška a při hledání vhodných cest do
budoucnosti už nemusíme objevovat "Kolumbovu Ameriku", tedy již v
minulosti známé, ale nyní pozapomenuté pravdy a nápady, když je stačí
vylepšovat, modernizovat a posouvat dál.
Isaac
Puente Amestoy (1896 -1936) se narodil 3. července
1896 v Las Carreras v Baskicku. Vystudoval lékařství a jako lékař též na
různých místech Španělska pracoval. Začátkem 20. let se považoval za politicky
nevyhraněného humanistu, jehož posláním je pomáhat lidem jako lékař, ale i jako
sociální a osvětový pracovník. Situace ve Španělsku byla v té době velice
nelichotivá - většina pracujících byla negramotná a nevzdělaná, nedodržovala se
základní zdravotnická a hygienická pravidla, takže se masově šířily nejrůznější
choroby, počínaje tuberkulózou a konče žloutenkou. Díky silnému vlivu katolické
církve převládala různá tabu a předsudky v sexuálním životě, takže se
nepoužívala žádná antikoncepce a kontrola porodnosti. Nelegální interrupce
přinášely ženám spoustu zdravotních následků, nerespektování hygieny a
bezpečnosti práce spojené s intenzivním vykořisťováním žen byly příčinou
vysokého počtu nechtěných potratů. Šířili se též nekontrolovaně pohlavní
choroby. Když k tomu ještě připočteme nedostatečnou skladbu potravin a
podvýživu dětí, intenzivní ekonomické vykořisťování pracujících, politické
násilí (např. najímání pistoleros na likvidaci a zastrašování rebelujících
dělníků a rolníků a krvavé zákroky policie a armády proti stávkám apod.) a
demagogický vliv církve na školství a společenskou propagandu, tak se nelze
podivovat nad postupným příklonem Puenteho od pouhého lékařského humanismu k
politicky revoluční práci.
Zpočátku
pomáhal jako lékař a osvětový pracovník sociálně demokratickým odborům UGT a
dokonce i křesťanským charitativním institucím. Už v roce 1923 napsal několik
zdravotnicky osvětových článků i do různých anarchistických tiskovin. K
anarchistům se však politicky ještě nepřipojil, až do roku 1930 zastával spíše
republikánské postoje a názory o potřebě společenských reforem. V únoru až
dubnu 1930 byl dokonce v kolegiu lékařů v Provinčním parlamentě, opustil ho ale
brzy znechucen politickými intrikami a cenzurou doznívající diktatury. Tato i
jiné životní zkušenosti jeho názory postupně radikalizovali. Na podzim 1930 se
zúčastnil několika veřejných shromáždění a konferencí lokálních skupin CNT v
baskické Vitorii, při nichž se začal blíže zajímat o anarchosyndikalismus. Brzy
se stal stoupencem a úzkým spolupracovníkem, posléze členem CNT, tedy revolučně
syndikalistických až anarchosyndikalistických odborů.
Jako lékař
publikoval své odborné články v tiskovinách La Medicina Ibera, La
Medicína Argentina, La Revista de Medicina de Alava a Alava
Médico - Farmaceutica. Napsal řadu prací věnovaných problematice
porodnosti, antikoncepce, sexuality, hygieny a zdraví (Osvěta embryologie,
Menstruace, její příznaky a hygiena, Jak léčit sexuální impotenci, Výhody a
překážky pocházející z antikoncepce, Praktické rady pro vyvarování se
pohlavních venerických chorob, Mikroby a infekce, Osobní hygiena, Hygiena,
zdraví a mikroby, atd.), propagoval též aktivně principy naturismu a
nudismu (kniha Alpinismus z roku 1925). Brzy se jeho myšlenky o zdraví a
prevenci, hygieně, svobodné sexualitě, antikoncepci, kontrole porodnosti a
odmítání prostituce staly mezi anarchisty populární asi jako myšlenky o
svobodném moderním školství Francisca Ferrery (popraveného z popudu katolické
církve roku 1909).
Své názory
politické, sociální, ale i zdravotně osvětové pak psal též do rady
anarchistických a anarchosyndikalistických časopisů, jako např. Solidaridad
Obrera, CNT, La Revista Blanca, Etica, Orto, Accion, Cultura Libertaria
(vše CNT), Tierera y Libertad a Tiempos Nuevos (anarchistická
federace FAI), Cultura Proletaria (emigrace v New Yorku), La Voz
Libertaria (Brusel), La Protesta (anarchosyndikalistická FORA v
Argentině) apod. Anarchistické názory pak též rozvíjel ve svých pracích Mučedníci
CNT (1932), Propaganda (vydáno po smrti 1938), Hypotézy, pokusy a
dokonalost (1933), Poznámky o libertinském komunismu (1932), Konečný
cíl CNT: libertinský komunismus (1933), Společnost budoucnosti:
anarchistický komunismus (1933), atd.
V roce 1933 se
Puente zapojil aktivně i do přímé revoluční práce CNT. V listopadu (19.11.)
vyhrál parlamentní volby pravicový blok kolem klerofašistické strany CEDA.
Volební bojkot přitom byl 32-40%, což dávalo anarchistům šanci na protivládní
povstání. 23.11. zahájila CNT přípravy na povstání, které mělo pomocí generální
stávky přerůst v sociální revoluci. V aragonské Zaragoze byl ustaven revoluční
výbor, tvořený delegáty anarchosyndikalistické CNT (Bonaventura Durruti,
Cipriano Mera a Isaac Puente), anarchistické FAI a anarchomládežnické FIJL.
8.12. vypukla na většině území Aragonska, Katalánska, Baskicka, Andalusie,
Levanty, i jiných oblastí generální stávka. V některých místech, hlavně
aragonských vesnicích, pak přerostla v ozbrojené povstání, kdy pracující pálili
vlastnické záznamy, vyhazovali do povětří úřední budovy, vypalovali kostely,
obsazovali a kolektivizovati půdu a vyhlašovali libertinský komunismus.
Toto povstání
vydrželo jen několik dní. Vláda vyhlásila "stav obležení", armáda
tvrdě postupovala od jedné povstalecké zóny k druhé a brutálně je likvidovala
za použití dělostřelectva. Brzy byla zlomena represemi i generální stávka. Akce
byla poražena. Vyvražděny byly stovky povstalců, další tisíce byly zatýkány.
Zatčen byl i celý revoluční výbor. Policie mučila Puenteho, Durrutiho a Meru
tak surově, že několikrát ztratili vědomí. Začal se proti nim připravovat velký
exemplární proces, který měl zastrašit další aktivity CNT a FAI.
Proces byl ale
zkomplikován útokem sedmi, pistolemi vyzbrojených, anarchistů, kteří vtrhli do
budovy prokuratury a zničili kompletně písemné důkazy a vyšetřovací spisy. Soud
se proto nemohl konat, ale přesto byli všichni tři drženi bez rozsudku ve
vězení v Burgosu až do května 1934, kdy museli být propuštěni.
V říjnu 1934
proběhlo ještě povstání koalice CNT a UGT v hornické Asturii, ale to bylo
rovněž krvavě potlačeno (mimo jiné za pomoci generála Franka), vyžádalo si
několik tisíc mrtvých. Přesto byla na několik dní v Asturii (např. ve městě
Oviedo) vyhlášena svobodná komuna dle Puenteho principů. Sám Puente se ale
tohoto povstání osobně nezúčastnil.
Na jaře 1936 se
ovšem po vítězství levicové Lidové fronty naděje na sociální revoluci ve
Španělsku znovu přiblížily. CNT měla v té době už 1 milion 600 tisíc členů, FAI
asi 300 tisíc členů, z toho tisíce bylo v mládežnické federaci FIJL a ženské
anarchistické organizaci Mujeres Libres. V květnu byl v Zaragoze už zmiňovaný
IV. kongres CNT, který projednával úkoly v blížící se revoluci. Řada bodů v
resolucích přijatých sjezdem byla odvozena z prací I. Puenteho, hlavně zásady
libertinského komunismu jako prostředku pro praktickou cestu k anarchistické
společnosti, ale i zásady o zdravotní osvětě a prevenci, či o podpoře nudismu a
naturismu jako prostředku pro přirozenou kultivaci zdravých a silných lidí.
Po vypuknutí
občanské války se ocitl Puente v rodném Baskicku za frontovou linií v zóně
ovládané fašisty. Několik dní (fašistická vzpoura začala ve dnech 17.-19.7.) se
pohyboval po různých obcích a agitoval, ale 28.7. byt zatčen falangistickou
jednotkou ve vesnici Maezta. 1.11.1936 byl s několika dalšími lidmi zastřelen
na fašistické střelnici (fusiladu) za vesnicí. Na této střelnici byla popravena
fašisty řada dalších místních socialistů a hlavně syndikalistů za CNT (např.
J.D.Viana, B.L.Hermando, J.Pelegrín, D.G. de Albéniz Azáceta a další). Po
Isaacu Punteovi zůstala žena Luisa García a dcera Emeria Luisa. V červnu 1996
bylo v Maezta pojmenováno po I.Puenteovi hlavní náměstí a byl zde za přispění
CNT odhalen památník obětem zdejší střelnice.
Za připomenutí
též stojí, že v průběhu revoluce v letech 1936-37 zaváděla CNT do praxe řadu
zdravotnických opatření navrhovaných Puentem v minulosti (v listopadu 1936 až v
květnu 1937 byla ministryní zdravotnictví a sociálních věcí Federica
Montsenyová ze CNT) - byly otevírány nové nemocnice přístupné zdarma
pracujícím, rozvíjela se osvěta o hygieně a prevenci chorob, byla téměř
odstraněna prostituce, rozvíjela se svobodná sexualita s ochrannou antikoncepcí,
v prosinci 1938 byla alespoň v Katalánsku legalizována lékařsky odborná
interrupce apod.
Puenteho
brožura Svobodný komunismus poprvé koncem roku 1932, v dalším vydání v roce
1933 se šířila už v nákladu 50 tisíc kusů, následovali další vydání i kratší či
upravené verze v časopisech apod. Je nutné si ovšem uvědomit, že Puente nebyl
zdaleka jediný autor CNT či FAI, který se v té době ve Španělsku zabýval možnou
podobou anarchistické společnosti po revoluci. Na jedné straně to byli tzv.
trientisté, tedy reformistické křídlo CNT (např. Angel Pestaňa, Juan Peiro,
Juan Lopez), které se zaměřovalo na politicky neutrální syndikalismus a pouhý
ekonomismus, tedy zajišťování postupných sociálních a ekonomických výhod a
vymožeností pro pracující pomocí přímých akcí odborů, a jenž odmítalo otevřený
příklon k anarchismu - v roce 1931 se odštěpilo od CNT (asi 60 tisíc členů).
Dále byl v CNT proud propagující již otevřený revoluční anarchismus a
anarchosyndikalismus a opírající se o představu lokální ekonomiky autonomních a
soběstačných svobodných vesnických komun (šlo o španělskou verzi
anarchokomunismu podle P.A.Kropotkina, ale zaměřenou ještě více na rolníky a
vesnici) - tento proud prosazovali Eusebio Carbo, Juan Puig a hlavně Federico
Urales v časopise La Revista Blanca a brožurách (např. Svobodná obec
či Ideál a revoluce od F.Uralese). Puenteho práci kritizoval Higinio
Noja v brožurách Věc nové sociální organizace (1933) a Aktuální
španělská revoluce (1936), trochu jiné pozice zastával i Horácio Martínez
Prieto v Anarchosyndikalismus. Jak dosáhnout revoluce (1932). Z jiné
pozice pak konečně vycházel Diego Abad de Santillan z FAI v knize Ekonomický
organismus revoluce v březnu 1936. D.Abad de Santillan se opíral o
modemější formy průmyslu, odmítal lokální ekonomii převážně zemědělských komun
jako historicky překonanou, vyzdvihoval potřebu propojení různých hospodářských
odvětví a připouštěl možnost experimentů a souběžně existujících různých forem
samosprávy a řízení výroby a vlastnictví (tedy nejenom úplný komunismus, ale i
přechodný socialismus, družstevní kooperativismus či omezené drobné soukromé
vlastnictví) v určitém období po revoluci. Kritizoval tedy jak názory Uralese,
tak Puenteho. Zastával přitom otevřeně anarchistické pozice, velmi kritické
např. vůči reformistickému syndikalismu trientistů.
Kongres CNT v
Zaragoze v květnu 1936 přijal do svých rezolucí různé body z prací Puenteho i
Uralese. Při praktických krocích anarchistů a anarchosyndikalistů za revoluce
po červenci 1936 ale docházelo ke kombinaci jak pozic libertinského komunismu
dle Puenteho, tak kombinovaných forem vlastnictví a ekonomických experimentů
dle Santillana. V zemědělských oblastech (hlavně Aragonu) převažovaly logicky
Puenteho principy, v průmyslové výrobě (hlavně v Barceloně) zase Santillanovy
myšlenky (de Santillan byl v prosinci 1936 až v březnu 1937 ostatně i v
Ekonomické radě katalánské vlády v Barceloně). Podstatné ale je, že se CNT a
FAI snažily zavádět tento tzv. konstruktivní sociální anarchismus do praxe. V
Katalánsku i některých jiných místech byla kolektivizována výroba v továrnách,
dílnách, pekárnách, apod. a socializovány služby v dopravě, spojích (pošta),
zdravotnictví a školství za pomocí samosprávných výborů a rad pracujících.
Hlavně v Aragonu a Katalánsku, ale i v Levantě, Andalusii a Kastílii rolníci
kolektivizovali půdu a zakládali zemědělská svobodná družstva či přímo komuny.
Celkem se do života v zemědělských anarchistických kolektivech zapojilo přes
800 tisíc rolníků, odhaduje se pak, že v družstvech, komunách, dělnických samosprávách
či obranných protifašistických milicích pod přímým vlivem anarchistů a
anarchosyndikalistů žilo, pracovalo a bojovalo asi dva a půl milionu lidí. Solidaridad
Obrera, jedna z tiskovin CNT v Barceloně, vycházela jako deník v nákladu
asi 3 miliony kusů. To je přirozeně poučeni i pro současnost. Porážka tohoto
hnutí byla zaviněna pouze vnějšími vlivy militaristickými a politickými -
kontrarevoluční činností a represemi stalinistů z republikánské vlády
podporovaných ze SSSR (např. jimi vyprovokované pouliční boje v Barceloně v
květnu 1937 a následné represe vůči anarchistům i trockistům a násilné
likvidace zemědělských komun) a hlavně vojenskými akcemi fašistických povstalců
podporovaných z Německa a Itálie. V roce 1939 byla republika poražena a následná
diktatura generála Franka utopila snahy anarchistů a anarchosyndikalistů o
emancipaci, svobodu a sociální spravedlnost v krvi.
Boj za
emancipaci pracujících a libertinskou společnost však pokračuje dál!
Andrej
Funk